Szkoła Jogi

Szkoła Jogi Integralnej Jacka Leśniewskiego obejmuje wykłady, warsztaty oraz możliwość regularnej praktyki.

Przymiotnik integralna wyraża związek Jogi ze wszystkim, co istnieje. Wskazuje też na określony sposób praktyki, tak samo jak czynią to inne przymiotniki dodawane do słowa Joga (Hatha, Radża albo Bhakti). Praktykując jogę integralnie, praktykujemy Jaźń na wprost. To znaczy, że obserwujemy siebie i traktujemy siebie poważnie.

O warsztacie wstępnym przeczytacie tutaj, o regularnym programie tu, a informacje organizacyjne podajemy tu.

Program Szkoły oparty jest na wskazówkach i wyjaśnieniach podanych w „Klasycznej jodze indyjskiej” w tłumaczeniu dr Leona Cyborana oraz na praktyce własnej prowadzącego. Klasyczna joga indyjska jest systemem wskazującym drogę do ostatecznego celu Jogi, jakim jest Kajwalia, czyli urzeczywistniona absolutna wolność. Tekst Jogasutr podaje wiedzę w spójny, skodyfikowany sposób. Jest ona weryfikowalna w doświadczeniu osobistym i powtarzalna, jeśli chodzi o rezultat.

Na zajęcia zapraszamy wszystkich zainteresowanych. Nie jest konieczna żadna uprzednia wiedza, a i każdy rodzaj praktyki, nie tylko w systemacie jogi, będzie równie mile widziany. Szkoła jest więc:
– dla adeptów Hatha Yogi
– i dla tych, którzy w życiu nie wykonali nawet pół asany
– dla wszystkich zainteresowanych jogą, jej celem ostatecznym i jaśnieniem Jaźni samej
– dla studentów i absolwentów filozofii, psychologii oraz wszelkich innych kierunków
– dla zwyczajnie ciekawych własnego umysłu, zmysłów, myślenia, oddychania lub kontemplacji
– dla tych, którzy chcą żyć pogodnie i w zadowoleniu z tego, co jest
– i dla tych, którzy czują, że to dla nich, choć całkiem nie wiedzą, dlaczego.

Praktykę zaczynamy z miejsca, w którym jesteśmy. Jako czyiś lub niczyi partnerzy, czyiś rodzice, czyjeś dzieci i wychowankowie, czyiś uczniowie lub czyiś nauczyciele. Zaczynamy z punktu uwrażliwienia, do którego doszliśmy przez sztukę, ruch, taniec, dowolną inną praktykę Jogi, niezaspokojoną ciekawość, dociekania, lektury i pracę nad sobą. Startujemy z pragnieniem sytości w sercu albo po prostu z pytaniami, których gdzie indziej nie daje się zadać.

„Celem udziału w Szkole jest wypracowanie nieustraszonej uważności badacza, do stopnia całkowitej niezależności poznawczej. Celem jest także wypełnienie pewnej luki, rodzaju dysonansu poznawczego, jaki powstaje u wielu ludzi na skutek uczestnictwa w szkołach Hatha Jogi. Hatha Joga wysubtelnia wrażenia, ale wciąż nie daje rozpoznania, jak w ogóle możliwe jest doświadczanie. Kiedy fizyczność poruszana jest wykonywaniem asan, zaczynają uruchamiać się subtelne pływy energii. Istotne postępy praktyki jogi nie będą możliwe, jeśli umieścimy je w dotychczasowej strukturze wewnętrznej. Pozostaje wtedy cieszyć się wyłącznie sportowymi efektami asan. Jednakowoż jeśli to przestaje nam wystarczać, wówczas przychodzi czas na rozpoznanie samej struktury mentalnej.”

Jacek Leśniewski